دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۴

آغاز صدور مجوزهاي جديد براي دفاتر پيشخوان خدمات دولت

نصيري

شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷:۰۰


معاون پستي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي نحوه صدور مجوز جديد و نظارت بر اين دفاتر را تشريح کرد و گفت: آيين نامه نحوه صدور مجوز، براي راه اندازي دفاتر پيشخوان خدمات دولت از 8 آبان ماه جاري به ادارات کل تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مناطق 9 گانه رگولاتوري در سراسر کشور ابلاغ شده است ?و از روز شنبه 13 آبان ماه قابل اجرا است

وايمکس نيوز- مهندس نصيري با بيان اين که آيين نامه نحوه صدور مجوز، براي راه اندازي دفاتر پيشخوان خدمات دولت از 8 آبان ماه جاري به ادارات کل تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مناطق 9 گانه رگولاتوري در سراسر کشور ابلاغ شده است  و از روز شنبه 13 آبان ماه قابل اجرا است، گفت: آيين نامه اصول حاکم بر صدور پروانه دفاتر پيشخوان دولت در 5 جلسه کميته تخصصي رگولاتوري بررسي شد؛‌ در 15 مردادماه سال جاري، به تصويب کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات رسيد.

معاون پستي رگولاتوري  اظهار کرد: برمبناي اين مصوبه، سازوکار اجرايي و مقدمات دريافت پروانه فعاليت در دفاتر پيشخوان خدمات دولت مشخص شده استژ و  در ماده 6 اين آيين نامه، با توجه به آن که موضوع فعاليت دفاتر پيشخوان خدمات يک کار بين بخشي است، تدوين 6 آيين نامه پيش بيني شده است  تا خدمات قابل واگذاري دستگاه هايي  همچون وزارت نيرو، ثبت احوال، ثبت اسناد و امور مالياتي مطابق با اين سازوکار، در دفاتر پيشخوان دولت انجام شود و دستگاه ها در مورد آن تعامل لازم را  داشته باشند.

وي اضافه کرد: در همين حال در اين آيين نامه ، سازمان امور استخدامي نيز، شناسايي خدمات قابل واگذاري به اين دفاتر را برعهده دارد و مشخص مي کند چه خدماتي بايد از سوي دستگاههاي دولتي از طريق دفاتر پيشخوان خدمات دولت، واگذار شوند.

صدور مجوز براي دفاتر پيشخوان دولت به رگولاتوري سپرده شد

معاون رگولاتوري با بيان اينکه اين آيين نامه هم اکنون تهيه و به تصويب رسيده و در آن شرايط متقاضيان صدور پروانه، وظايف و شرايط اخذ پروانه فعاليت، قيد شده است، گفت: آيين نامه نظارت و ارزيابي عملکرد و رتبه بندي دفاتر و نيز آيين نامه مربوط به شرايط اعمال مقررات و رسيدگي به تخلفات اين دفاتر نيز به زودي آماده مي شود.

 به گفته نصيري ،‌ برمبناي اين آيين نامه، ارزيابي دفاتر حداقل هر 6 ماه يک بار اتفاق مي افتد و رتبه بندي دفاتر نيز براساس ارزيابي صورت گرفته، انجام مي شود؛ همچنين قرار است بر مبناي رتبه بندي صورت گرفته، ظرفيت، امکانات و قابليت دفاتر، واگذاري خدمات دستگاه ها به آنها انجام  شود.

معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اظهار کرد: در اين آيين نامه 3 مرحله صدور مجوز (تمديد، تغيير مکان و تغيير نام)، نظارت بر عملکرد دفاتر پيشخوان خدمات دولت و نيز برون سپاري خدمات اين دفاتر ديده شده است که مرحله صدور مجوز و نيز نظارت بر مديريت اين دفاتر، برعهده رگولاتوري گذاشته شده و موضوع برون سپاري خدمات نيز تحت اختيار رگولاتوري و سازمان امور استخدامي کشور است .

وي توضيح داد: به اين معني که موارد مربوط به مديريت برون سپاري خدمات مربوط به دستگاه هاي تأمين کننده سرويس را سازمان امور استخدامي عهده دار است و مديريت مربوط به خدمات دفاتر به عهده رگولاتوري است.

تعامل رگولاتوري با انجمن هاي کارفرمايي دفاتر پيشخوان

نصيري با اشاره به اين که در اين مصوبه، تدوين آيين نامه نحوه تعامل با انجمن هاي کارفرمايي دفاتر پيشخوان دولت، آماده شده که براي دريافت نظرات خدمات دولت نيز تکليف شده است، گفت: پيش نويس آيين نامه نحوه تعامل با انجمن هاي فعال کارفرمايي دفاتر پيشخوان خدمات و مشارکت انجمن هاي کارفرمايي در تدوين اين آيين نامه و رونوشت آن را براي اعلام نظر، به انجمن هاي فعال ارسال کرده ايم.

وي با بيان اين که در اين آيين نامه، جايگاه انجمن هاي موجود تعريف شده و آنها 15 روز زمان  دارند تا در تدوين آن مشارکت کنند، افزود: به استناد ماده 131 قانون اساسي، اتحاديه و انجمن هاي کارفرمايي دفاتر پيشخوان و کانون سراسري انجمن هاي کارفرمايان دفاتر پيشخوان دولت، حق فعاليت دارند.

معاون پستي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ادامه داد: مطابق با تصميمات اتخاذ شده، وظايف انجمن هاي کارفرمايي دفاتر پيشخوان خدمات دولت، وظايف مشخص بوده و نحوه تعامل با آنها نيز اعلام مي شود و کماکان مي توانند به کار خود ادامه دهند.

نيازي به مراجعه حضوري براي دريافت مجوز نيست

نصيري با اشاره به اين که تا پيش از اين براي دريافت مجوز و يا تمديد پروانه و تغيير مکان دفاتر پيشخوان خدمات دولت، بايد به کارگروه هاي استاني مستقر در استانداري ها مراجعه مي شد افزود: از اين پس نياز به مراجعه حضوري نيست و متقاضيان حقيقي و حقوقي بايد از طريق فرم الکترونيکي که در سامانه رگولاتوري قرار دارد، درخواست خود را براي مناطق سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ارسال کنند.

 وي گفت: در صورت احراز صلاحيت مطابق با درخواست متقاضي، موافقت اوليه با راه اندازي دفاتر پيشخوان خدمات دولت به وي ارائه مي شود و پس از آن، متقاضي بايد براي ارائه مدارک مورد نياز اقدام کند. گواهي عدم سوء پيشينه و عدم اعتياد، استعلام بدهي معوق بانکي، بيمه اي و مالياتي، ارائه مدرک گذراندن دوره آموزشي مديريت دفاتر پيشخوان خدمات دولت در يکي از موسسات مورد تاييد رگولاتوري و نيز تاييديه اماکن نيروي انتظامي از جمله اين مدارک است. پس از جمع آوري و ارسال اين مدارک، ظرف 72 ساعت پروانه مورد نظر قابل صدور خواهد بود.

مجوز تاسيس دفاتر پيشخوان رايگان است

 نصيري با اشاره به موضوعاتي همچون مکان مورد نظر براي استقرار دفاتر پيشخوان خدمات دولت گفت: در اين آيين نامه داشتن حداقل 50 متر در نقاط شهري و 30 متر در نقاط روستايي با کاربري اداري و تجاري و با در نظر گرفتن شرايط تسهيل در رفت و آمد عموم مردم، مدنظر قرار گرفته است.

وي گفت: مطابق با قانون نظام صنفي و نيز اصلاحيه ماده 7 قانون اجراي سياست هاي کلي اصل 44 قانون اساسي، قرار دادن هرگونه محدوديت در خصوص صدور مجوز از مصاديق رفتار ضدرقابتي است و براين اساس در اين آيين نامه، محدوديتي در صدور تعداد مجوز در يک مکان خاص در نظر گرفته نشده و به بيان ديگر در نظر گرفتن شعاع صنفي ممنوع است. به اين معني که امکان راه اندازي دفاتر پيشخوان خدمات دولت در فاصله 200 متر از هم نيز بلامانع است اما بايد با ارائه توجيهات فني، مورد موافقت رگولاتوري قرار گيرد.

معاون رگولاتوري ميزان دريافت حق پروانه براي راه اندازي دفاتر پيشخوان خدمات دولت را رايگان عنوان کرد و گفت: براي جلوگيري از بازار سياه به وجود آمده در خريد و فروش مجوز دفاتر پيشخوان خدمات دولت، دريافت مجوز تاسيس رايگان است. با اين حال برمبناي بررسي ها صورت گرفته ميزان حداقل سرمايه گذاري براي راه اندازي اين کسب و کار، 50 ميليون تومان برآورد شده است.

نصيري در مورد شرايط به کارگيري نيروي انساني در دفاتر پيشخوان خدمات دولت نيز گفت: متصدي حاضر در دفاتر پيشخوان نيز بايد دوره آمورشي مورد نياز را بگذراند. همچنين براي به کارگيري معلولان و جانبازان در اين دفاتر امتياز ويژه قائل شده ايم و اين موضوع در ارزيابي ماهانه دفاتر مورد توجه قرار مي گيرد. در همين حال موضوع ثبات بکارگيري نيروي انساني از ديگر مواردي است که در ارزيابي دفاتر به آن توجه مي شود.

وي با بيان اين که هنوز سياست نحوه واگذاري پروانه اعلام نشده است خاطرنشان کرد: اما در بند استطاعت مالي نيز تاکيد شده که متقاضي دريافت پروانه بايد حداقل استطاعت مالي را براي تهيه جا، نيروي انساني و تامين تجهيزات داشته باشد که اين استطاعت مالي مطابق با خوداظهاري فرد و اظهارنامه بانکي تعيين مي شود و بر مبناي آن، دفتر خدمات پيشخوان درجه بندي شده و مي تواند خدمات دستگاه هاي دولتي را توزيع مي کند. از سوي ديگر، حضور دارنده پروانه نيز در دفاتر الزامي اعلام شده است .

بيش از يک پروانه به افراد حقيقي داده نمي شود

نصيري با تاکيد براينکه در پيوست شماره 2 آيين نامه قبلي دفاتر پيشخوان خدمات دولت، صدور بيش از يک پروانه براي افراد بلامانع بود، گفت: اما در آيين نامه جديد فعلا تنها اشخاص حقوقي مي توانند با نظر رگولاتوري بيش از يک پروانه دريافت کنند.

وي با اشاره به مشکلاتي همچون تعدد مديريتي، درآمد کم، عدم تمايل واگذاري خدمات از سوي دستگاه ها و نيز خدف برخي ساختارها به دليل تصميمات سازماني که منجر به شکايت دفاتر پيشخوان دولت شده بود، تاکيد کرد: در آيين نامه جديد فعاليت اين کسب و کارها، سعي بر اين است که مشکلات دفاتر به حداقل برسد.

معاون رگولاتوري با بيان اين که تعداد خدماتي که از طريق دفاتر قابل واگذاري است هنوز مشخص نشده است، گفت: در حال بررسي اقتصادي لازم براي اين کسب و کارها هستيم و به زودي حجم بازار را شناسايي خواهيم کرد. اما در مرحله شروع، اين دفاتر مي توانند فعاليت خود را با ارائه حدود 5 نوع خدمت آغاز کنند؛ به زودي نيز آيين نامه برون سپاري خدمات دستگاه هاي دولتي براي ارائه از سوي دفاتر پيشخوان، تهيه و چارچوب واگذاري خدمات مشخص مي شود .

وي با تاکيد بر اين که سامانه مديريت بر دفاتر پيشخوان خدمات دولت نيز تا يک ماه ديگر راه اندازي مي شود، تصريح کرد: در آيين نامه جديد دريافت حق فني اختصاص خدمات به دفاتر و نيز حق بازديد تغيير مکان، حذف شده است و با اين وجود پيش بيني مي کنيم هزينه هاي دارندگان پروانه، کاهش يابد.

تعيين تکليف دفاتر قديمي پيشخوان دولت

نصيري سياست رگولاتوري را در مورد دفاتر پيشخوان خدمات دولت، قانون مداري، عدالت محوري و حمايت از حقوق دارندگان و پروانه و خدمات گيرندگان عنوان کرد و گفت: سعي بر اين است که با تعامل با انجمن هاي کارفرمايي و سالم سازي محيط کسب و کار دفاتر پيشخوان خدمات، رضايتمندي مردم از خدمات و نيز ارتقاي کيفيت خدمات دستگاههاي دولتي را شاهد باشيم.

وي با بيان اين که تا پيش از اين 6 هزار و 504 دفتر پيشخوان خدمات دولت در سامانه رگولاتوري به ثبت رسيده که برآورد مي شود که نزديک به 5 هزار دفتر کماکان فعال هستند، افزود: با ارائه مجوزهاي جديد، خللي در کار دفاتر قبلي وارد نمي شود و اين دفاتر کماکان به فعاليت خود ادامه خواهند داد. اما آنهايي که مدت زمان پروانه شان به اتمام رسيده بايد براي تمديد به رگولاتوري مراجعه کنند.

معاون رگولاتوري توضيح داد: در آيين نامه جديد، شرايطي نيز گذاشته شده است تا دفاتر پيشخوان خدمات دولت داراي مجوزهاي قديمي، ظرف مدت 2 سال آينده بتوانند خود را با شرايط آيين نامه جديد مطابقت بدهند. حتي اين تمهيد هم در نظر گرفته شده است که در صورتي که دفاتر قديمي به دليل نداشتن استطاعت مالي، امکان فراهم کردن شرايط آيين نامه جديد را ندارند بتوانند از تسهيلات در نظرگرفته شده از سوي وزارت ارتباطات از محل وام وجوه اداره شده اين وزارتخانه استفاده کنند.

وي ابهام ايجاد شده در بيکاري بيش از 70 هزار نفر را در صورت صدور مجوزهاي جديد رد کرد و گفت: خللي در فعاليت دفاتر قديمي ايجاد نخواهد شد. البته با يک حساب سرانگشتي اگر اين تعداد دفتر هرکدام حدود 3 شغل ايجاد کرده باشند، نزديک به 18 هزار شغل مستقيم ايجاد کرده اند و به کار بردن ايجاد 70 هزار شغل از سوي اين دفاتر، به هيچ وجه درست نيست.

تعرفه هاي قديمي دفاتر پيشخوان بازنگري مي شود

وي مدت اعتبار اين پروانه را 5 سال عنوان کرد که قابل تمديد خواهد بود و گفت: پيگير بازنگري در آيين نامه پروانه هاي قبلي و نيز رفع موازي کاري ها در اين حوزه هستيم. مطابق با اين آيين نامه، ايجاد دفاتر مشابه ممنوع است و در نهايت هدف از ايجاد دفاتر پيشخوان خدمات دولت اين است که مردم براي دريافت خدمات به يک جا مراجعه کنند. اما انتظاراتشان تاکنون تامين نشده است.

نصيري با تاکيد بر اين که حداکثر ظرف 3 ماه آينده نوع خدمات و تعرفه گذاري خدمات در اين بخش مشخص خواهد شد گفت: پيش بيني ما اين است که با در نظر گرفتن زمان مورد نياز براي فراهم کردن مدارک و ارائه به رگولاتوري، از ابتداي سال 97 دفاتر جديد پيشخوان خدمات دولت وارد بازار شده و کار خود را آغاز خواهند کرد. تا آن زمان نيز تعرفه ها بازنگري شده و تعرفه هاي جديد را مطابق با استطاعت پذيري دفاتر و مردم، تعيين و ابلاغ خواهيم کرد.

 معاون رگولاتوري با بيان اين که مطابق با ماده 76 قانون برنامه ششم، مسئوليت تعرفه گذاري دفاتر خدمات پيشخوان برعهده کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات است اضافه کرد: در نهايت هدف اين است که دفاتر مشابه در سطح شهر جمع آوري شده و تمامي خدمات در قالب دفاتر پيشخوان به مردم ارائه شود .

وي با تاکيد بر اصلاح روش و حل چالش هاي موجود، گفت: کارگروه هاي استاني دفاتر پيشخوان خدمات دولت نيز با تشخيص سازمان امور استخدامي، مي توانند به فعاليت خود در بحث برون سپاري خدمات و نه صدور پروانه، ادامه دهند

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو